Professoriblogissa otetaan kantaa yliopistojen ja tutkimuslaitosten ajankohtaisiin asioihin.

27.1.2020

Suositus tutkimuskausijärjestelmästä vihdoin valmis

Tutkimus on professorin ydintehtäviä. Olen kirjoittanut tälläkin foorumilla useita kertoja professoreiden tutkimusmahdollisuuksista. Kuinka professorit haluaisivat enemmän aikaa opetukseen ja tutkimuksen tekemiseen. Ja kuinka työssä tulisi olla sijaa luovuudelle. Olen myös kirjoittanut liiton pitkäaikaisista pyrkimyksistä saada yliopistoihin tutkimuskausijärjestelmät.

Nyt olemme jälleen ottaneet asiassa askeleen eteenpäin antamalla suosituksen professoreiden tutkimuskausijärjestelmästä. Suosituksen laadinnassa on hyödynnetty sekä Suomessa että kansainvälisesti käytössä olevia tutkimuskausijärjestelmiä. Tutkimuskaudessa on kyse professorin mahdollisuudesta keskittyä työnkuvansa kannalta olennaiseen työtehtävään. Tutkimuksen tekeminen vaatii aikaa ajatella.

Tutkimuskauden aikana professori on vapautettu opetuksesta ja hallinnollisista tehtävistä. Tarkoituksena on mahdollistaa keskittyminen tutkimustyöhön / taiteelliseen toimintaan tai esimerkiksi opetuksen kehittämiseen. Se on myös hyvä tilaisuus syventää kansainvälistä yhteistyötä.

Suosittelemme, että toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevat professorit saavat vuoden pituisen tutkimuskauden joka kuudes vuosi. Tutkimuskausi voidaan myös pitää osissa, esimerkiksi kahdessa puolen vuoden pituisessa jaksossa. Suuri joukko professoreita toimii vuorollaan akateemisissa johtotehtävissä (esim. vararehtori, dekaani, laitosjohtaja), joissa ei ole mahdollista keskittyä tutkimuksen tekemiseen. Suosituksemme on, että tällaisen jakson jälkeen professoriksi siirtyvät saavat vastaavanlaisen tutkimuskauden.

Tutkimuskausi myönnetään hakemuksesta, ja siitä tehdään kirjallinen sopimus. On tärkeää, että kauden aikaisista tehtäväjärjestelyistä ja korvaavasta työstä sovitaan etukäteen. Tutkimuskauden jälkeen raportoidaan suunniteltujen tavoitteiden toteutuminen ja tärkeimmät aikaansaannokset. Aiheutuvat kustannukset kompensoidaan yliopiston perusrahoituksesta tiedekunnalle, laitokselle tai vastaavalle. Näin professorien tutkimuskaudet eivät rasita yksiköitä, ja pienissäkin yksiköissä työskentelevillä on mahdollisuus opetuksesta ja hallinnollisista tehtävistä vapaaseen jaksoon. Tutkimuskauden aikana maksetaan täysi palkka luontoisetuineen.

Kannustamme yliopistoja ottamaan käyttöönsä liiton suosituksen mukaisen tutkimuskausijärjestelmän. Professoreille tutkimukseen annettu aika maksaa itsensä takaisin – korkojen kanssa!

Muut kirjoittajat

Digitaalisuus helpottaa elämää – ja ajaa epätoivoon Jaana HallamaaProfessors´ tenure track: fair or unfair? 1Tarja NiemeläHowyland Revisited Howy JacobsJufottaako? 1Jopi NymanProfessorer: Blicka bakåt och se framåt! Erik BonsdorffAntti Herlinin aiheellinen huoli Karl-Erik MichelsenNuoren tutkijan asialla Päivi PahtaMuurahaisen omenakävely ja globaalit ongelmat Markus OlinTutkijanuran rakentumisen pullonkauloja 1Anssi PaasiMitä yliopistojen tästä lukuvuodesta jää historiaan? Koronakriisi ja professorin työTiede, kulttuuri ja paikallisosasto Jussi VälimaaLähellä etänä Elina Andersson-FinneKun mikään ei riitä Kristiina BrunilaTerveisiä budjettiriiheen Eeva MoilanenSuomalaiset luottavat tieteeseen, mutta eivät kaikki 2Juhani KnuutiProfessoriliiton strategian ytimessä ovat tutkimuksen ja opetuksen vapaus sekä sivistys Jukka 'Jups' HeikkiläMitä on yliopistojen kilpailu? Kimmo AlajoutsijärviHäiriköt tutkijoiden kimpussa Esa VäliverronenSelvitys yliopistojen johtosäännöistä piirtää karun kuvan Suomen yliopistoissa toteutuneesta hallinnosta – tilanne vertautuu lähinnä feodaaliajan johtamiskäytäntöihin Petri LehenkariMiksi tiede? Arto MustajokiProfessoreita – onko heitä? Laura KolbeYliopistot menneen vankina ja tulevaisuuden rakentajina Jari StenvallSota Ukrainassa ja tiedeyhteistyö Sanna TuromaAssistenttipalvelut – professorien viides tehtävä? 2Mari HatavaraHallituksen jäsenen vastuu yhdistyksessä Leevi MentulaOle mukava Leena KurkinenProfessorin vaikutusmahdollisuudet ja oikeudet osallistuvampaan ja toimivampaan yliopistoyhteisöön sekä akateemiseen vapauteen Heli RuokamoTarvitsemmeko uudenlaista johtajuutta? 1Jukka KekkonenMisinformation överallt! Vad kan universitetssamfundet göra? Gunilla WidénArviointi voi olla ystävä Mika Lähteenmäki